måndag 9 mars 2015


För eller senare exploderar jag!


Orginaltitel: The fault in our stars

Författare: John Green

Utgivningsår: 2012

Sidoantal: 307

Översättning: Ylva Stålmark

 

Om du gillade filmen Förr eller senare exploderar jag som kom ut på bio 2014 så ska du verkligen läsa denna boken. I boken får du reda på lite mer detaljer som de inte tar upp i filmen och mer tankar om hur Hazel känner sig i de olika situationerna.

Handling: Förr eller senare exploderar jag handlar om Hazel Grace Lancaster, 17år, som har sköldkörtelcancer, hennes tumör har inte växt sedan hon var 13 år men den kommer aldrig att försvinna. Hon vet att hon kommer få leva med sin cancer. Hennes mamma tvingar Hazel att går iväg till kyrkans stödgrupp för att få träffa andra tonåringar i samma situation. Där träffar hon Augustus som har fått amputera bort sitt ena ben. Hazel upptäcker att hon faktiskt gillar honom och de börjar få känslor för varandra och det får många glada stunder tillsammans men också tråkiga…

Karaktärer:
Hazel Grace Lancaster: Är huvudpersonen i boken och är 16 år. Man får inte reda på så mycket om henne, men hon har kort brunt hår och gröna ögon. Som person verkar hon lugn, ganska försiktig och har väldigt dåligt självförtroende. Hazel har cancer i sköldkörteln så därför måste hon ha syrgastuber för att kunna andas. Hennes mamma tvingar iväg henne till en stödgrupp för att träffa andra som har eller som har haft cancer. Det ända problemet är att hon HATAR verkligen att gå dit. Hazel sitter hellre hemma och läser boken Ett storslaget lidande av Peter van Houten om och om igen.

Augustuts Waters: Är bi-person i boken och är snart 18år. Han har varit fri från sin skelettcancer i 14 månader. Han har amputera bort sitt ena ben och han nu en protes. Som person är han är charmig och har ett bra självförtroende vilket inte Hazel har. Han får ofta folk att bli glada men egentligen är han rätt så negativ innerst inne. Hans största rädsla i livet är att bli bortglömd, att folk inte ska komma ihåg honom. Han gillar metaforer och en av de är att ha en cigarett i munnen som han inte tänder.

Bokens upplägg: I boken är det Hazel som berättar ur sitt perspektiv. Denna boken är rätt så ovanlig i sitt upplägg då böcker brukar sluta lyckligt men det gör inte denna boken. Den har inga tidsförskjutningar utan rullar på som en vanlig bok på det sättet och är en kapitel bok. Jag tycker att boken är upplagd lite som en ” berg-och-dalbana” då känslorna går och ner. Ena sekunden är allt bra och den andra sekunden så är allt bara en katastrof, men det gör bara boken mer spännande och man vet inte vad som ska hända som man ofta kan lista ut i andra böcker.

Språk och stil: Språket är väldigt enkelt att förstå. Man blir lätt fats i boken då de skriver på ett sätt att man bara läsa vidare. De beskrivningar av platser och karaktärer är jättebra, man får liksom tänka efter lite själv ur man tänker sig att de olika personerna/platserna ser ut eller är som person. Boken gener är en ungdomsbok och lite av en kärleksroman. Jag giller både språket och själva stilen på boken.

Favoritdel:Augustus Waters, sa jag och såg upp på honom medan jag tänkte att man inte kan kyssa någon i Anne Franks hus och sedan att Anne Frank trots allt kysste någon i Anne Franks hus och att hon förmodligen inte skulle önska något högre än att hennes hem skulle bli en plats där unga och ohjälpliga skadade försjunker i kärleken
Detta citatet är en liten del från min favorithändelse i boken, då den är lite roligt men också väldigt romantisk och lite pinsam. För till sist så kysser dom varandra och alla i huset står och tittar och sen efter applåderar alla de människor som ståt och tittat. Man kan verkligen säga att de är ett av deras konstigaste minnen tillsammans enligt mig.


Jag gillar verkligen Förr eller senare exploderar jag. Den boken är inte som de andra böckerna tex i slutet då att allting alltid brukar slutar bra, vilket det inte gör i denna. Jag gillar de olika karaktärerna då de får fram de på ett väldigt bra sätt. Man får tänka ut lite själv hur man uppfattar de olika personerna. De beskrivningarna i boken är också väldigt bra, nästan så bra att man tror att man är där själv. Jag tycker verkligen att man ska läsa denna boken, man får reda på lite mer en vad man får i filmer.

 
Denna boken får 5/5 stjärnor av mig!


















Av: Linn Österlund



 

1 kommentar:

  1. Bra Linn!
    Du förmedlar en tydlig bild av boken och hur du har upplevt den. Du förklarar och ger exempel.
    Språket fungerar bra, tycker jag. Kanske kan du jobba mer på hur du inleder dina meningar så att du får mer variation - tex i stycket om Augustus så börjar du många meningar med "Han..."

    SvaraRadera