måndag 9 mars 2015

Hungerspelen bokrecension













Hungerspelen





Det är årets största händelse. 24 barn släpps in på en arena för att slåss på liv och död. Den sista som överlever får åka hem. Allt direktsänds.













Originaltitel: The Hunger Games









Svensk titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins

Sidantal: 304

Utgivningsår: 2008

Förlag: Bonnier Carlsen förlag






Handling:

Katniss Everdeen är 16 år och bor i landet Panem, det som en gång var Nordamerika. Landet är väldigt ojämnt uppdelat. Katniss tillhör de mest fattiga delarna av landet, distrikten. Varje år tvingas de 12 distrikten att skicka två barn till den rika och lyxiga huvudstaden för att delta i de så kallade hungerspelen. De skickas in på ett vidsträckt område och tvingas slåss tills endast en återstår. Efter att Katniss lillasyster lottats ut för att delta i spelen anmäler sig Katniss som frivillig. Hon skickas till huvudstaden där hon stylas och intervjuas för att sedan skickas ut på arenan med endast ett mål: att hålla sig vid liv.

Omdöme:

Eftersom att jag såg filmen innan jag läste boken hade jag väldigt höga förväntningar på den. Jag blev absolut inte besviken! Man kommer in i boken direkt och handlingen är så fängslande att det är svårt att lägga ifrån sig den. Jag tror att jag gillar den så mycket eftersom att det är något helt nytt. Idén med at skicka in 24 barn på en arena för att döda varandra låter så spännande att man helt enkelt måste börja läsa boken. Och sedan är man helt fast!

Favoritdel i boken:
Min favoritdel är faktiskt början. Då beskrivs distrikt 12 där Katniss bor och man får reda på en massa om hennes förflutna. Det gör att man kommer in i boken på ett trevligt sätt och man får medkänsla för Katniss och förstår hennes handlingar. Jag tror inte alls att jag hade gillat Katniss personlighet och karaktär om jag inte hade fått reda på så mycket om henne.


Karaktärerna beskrivs väldigt tydligt och man får lära känna alla även om att boken är skriven i jag-perspektiv. Man får veta precis hur alla är och Katniss åsikter som dem. Man förstår precis hur hon känner för alla människor runt omkring henne. Hennes kärlek till sin lillasyster Prim som hon skulle kunna göra allt för. Hennes misstänksamhet till sin mor som en gång blev galen av sorg och lämnade Katniss och Prim kvar. Hennes tillit till sin bästa vän Gale. Alla har sin roll.

Favoritkaraktär: Haymitch. Haymitch är Katniss handledare. Jag hade faktiskt gärna läst Hungerspelen ur hans perspektiv. Han är väldigt smart och är medveten om allt, trots att har ett stort alkoholproblem.


Boken är skriven ur Katniss perspektiv men trots det får man inte bara lära känna henne utan även alla andra karaktärer också. Den innehåller inte så mycket dialog som kanske vanliga ungdomsböcker (Ja, jag ser främst hungerspelen som en ungdomsbok) gör utan mer om Katniss tankar. Detta är ganska självklart då hon är ensam större delen av boken. Annars är boken upplagd på ett ganska vanligt sätt vilket jag personligen tycker är bra. Det hade varit synd att förstöra en så bra handling genom att komplicera upplägget. Det är inte så svårt att förstå det mesta i boken men man kan sitta ganska länge och fundera på saker som står mellan raderna. Om man hade läst boken igen så är jag övertygad jag att man hade förstått mer och kommit på saker som man inte lade märke till första gången. Det är det fina med boken, även om man läser om den så blir den inte tråkig.

Favoritcitat:
”Det är egentligen inte så stor skillnad på livet i distrikt 12 och livet på arenan. Förr eller senare måste man sluta springa, vända sig om och möta den som vill se en dö. Det svåra är att finna modet till att göra det.”

Jag har funderat länge på bokens budskap. Personligen så tycker jag att boken återspeglar verkligheten lite. Även om den utspelar sig i en framtidsvärld så finns det saker som jag kan känna igen från dagens samhälle. Det är väldigt olika idag hur mycket pengar folk har och hur bra folk har det. Det finns folk som jobbar och folk som bara tittar på. När man tänker efter är boken väldigt djup och det finns mycket man kan ta till sig.

 

Betyg: 10/10

                   


10/10 kan verka högt, men jag kan nästan lova att man inte blir besviken! För mig finns det ingenting som saknas i den här boken. Den har både en fantastisk handling och intressanta karaktärer. Det spelar ingen roll om du har sett filmen eller inte. Jag rekommenderar den starkt!

 
Andra böcker i samma serie:
  1. Hungerspelen 
  2. Fatta eld  
  3. Revolt
Av: Tilda Lindén





1 kommentar:

  1. Tycker du lägger upp din recension på ett bra sätt och det blir alldeles "lagom" av allt. Intressanta egna synpunkter och det känns att du gillade boken och verkligen tog dig an den. Bra!!

    SvaraRadera