Ni ska redovisa ett arbete om ett av de nordiska språken. Här är lite förslag till vad er redovisning kan innehålla:
- Geografi
- Flaggan
- Historia (tex hur länge landet har varit ett eget land)
- Hur språket har utvecklats ur fornnordiskan
- Fakta om de som talar språket (tex hur många som talar det)
- Typiska ord uttryck
- Hur språket låter/talspråket
- Skriftspråket
- Landets kultur
- Vad är landet "känt" för.
- Glöm inte att jämföra med svenskan!
För att få bra struktur kan ni göra tex en powerpoint eller en prezi. Tänk igenom ordentligt hur ni ska lägga upp er presentation. Försök göra den intressant och varierad. Kanske kan ni avsluta med en quiz i Kahoot!
Länksamling:
____________________________________
MUNTLIG REDOVISNING:
Jag har en bit kvar
|
E
|
C
|
A
|
|
Struktur
Den ordning du
redovisar ämnet, från inledning till avslutning.
|
I min redovisning
"hoppade" jag mellan olika saker så det blev svårt att hänga med.
|
Jag hade en röd tråd
och försökte hålla mig till den.
|
Jag hade en tydlig
röd tråd, med ordentlig inledning, bestämd uppdelning i olika områden och
tydlig avslutning.
|
Jag hade en tydlig
röd tråd, med ordentlig inledning, bestämd uppdelning i olika områden och
tydlig avslutning. Jag var så pass säker att jag kunde komma ut på sidospår
från ämnet utan att förståelsen gick förlorad (berätta en historia, svara på
frågor, spontana kommentarer)
|
Språk, ord och
begrepp
Ett för
tillfället/ämnet korrekt språk. Förklara svåra ord. Ta med viktiga begrepp
som hör till ämnet.
|
Jag använde ibland
alltför krångligt/enkelt språk. Jag använde inga eller få begrepp som hör
till ämnet, glömde förklara dem eller förklarade felaktigt.
|
Jag använde i stort
sett ett för tillfället/ämnet fungerande språk. Jag använde viktiga ord och
begrepp som hör till ämnet och som jag ibland förklarade.
|
Jag använde ett för
tillfället/ämnet fungerande språk. Jag använde viktiga ord och begrepp som
hör till ämnet i rätt sammanhang. Jag förklarade även dem.
|
Jag använde ett för
tillfället/ämnet ett mycket väl fungerande språk. Jag använde viktiga ord och
begrepp som hör till ämnet, och att genom tydliga och konkreta exempel
förklarade dem.
|
Sakkunskap/fakta
Beskriv helheten i
ditt ämne + ge konkreta exempel och detaljer.
|
En del viktig fakta
saknades om mitt ämne, eller en del fakta var felaktiga. Det är tveksamt om
publiken lärde sig mycket.
|
Jag har gett en god
helhetsbild om ämnet. Publiken fick en del nya kunskaper.
|
Jag har gett en god
helhetsbild om ämnet och har med en eller flera detaljer och/eller exempel
för en större förståelse. Publiken fick flera nya kunskaper.
|
Jag presenterade
ämnet på ett personligt sätt med en tydlig helhetsbild och flera konkreta
detaljer/exempel för en större förståelse. Publiken har fått flera nya
kunskaper.
|
Ögonkontakt utantill eller
innantillläsning
|
Jag läste innantill
och glömde för det mesta bort att titta upp på publiken.
|
Jag kom ihåg att
titta upp från pappret ibland.
|
Jag använde
stödorden ibland och hade mycket ögonkontakt.
|
Jag använde sällan
stödorden utan läste av publikens reaktioner och anpassade framförandet
därefter.
|
Hjälpmedel
Powerpoint/photostory/
youtube...
|
Jag använde inte
något hjälpmedel.
|
Jag använde mig av
något hjälpmedel.
|
Jag använde mig av
något hjälpmedel som gjorde presentationen tydligare och mer intressant.
|
Jag använde mig av
flera hjälpmedel som gjorde presentationen tydligare och mer intressant.
|
Egna
tankar/reflektion
|
Jag hade inte med
några egna tankar eller reflektioner.
|
Jag försökte
reflektera och ha egna tankar.
|
Jag reflekterade
kring ämnet och hade några egna tankar.
|
Jag reflekterade
kring ämnet, gav tydliga exempel på mina egna tankar och kunde dra generella
slutsatser.
|
Röstläge
|
Jag talade
tyst/otydligt.
|
Jag talade tydligt
ibland.
|
Jag talade klart och
tydligt.
|
Jag anpassade rösten
efter innehållet i redovisningen och talade tydligt.
|
NORDISKA SPRÅK:
E
|
C
|
A
|
|
Uppgiften
prövar följande del av kunskapskraven i
Lgr 11:
Analys-
Nordiska språk
SVA
Språkbruk i
Sverige och norden, skillnader och likheter mellan de olika språken den.
|
Eleven kan föra
enkla och till en viss del underbyggda
resonemang kring att jämföra svenskan och närliggande språk och beskriva
tydligt framträdande likheter och skillnader.
Eleven
kan föra enkla och till en viss del underbyggda
resonemang kring några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan
svenskan och andra språk.
Du resonerar
kring nordiska språk och du gör jämförelser mellan likheter och skillnader på
ett enkelt och tydligt sätt.
|
Eleven kan föra
utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang kring att jämföra svenskan och närliggande språk och beskriva
tydligt framträdande likheter och skillnader.
Eleven
kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang kring några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan
svenskan och andra språk.
Du resonerar
kring nordiska språk och du gör jämförelser mellan likheter och skillnader på
ett väl utvecklat och tydligt sätt.
|
Eleven kan föra
välutvecklade och väl underbyggda
resonemang kring att jämföra svenskan och närliggande språk och beskriva
tydligt framträdande likheter och skillnader.
Eleven
kan föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang kring några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan
svenskan och andra språk.
Du resonerar kring
nordiska språk och du gör jämförelser mellan likheter och skillnader på ett
mycket väl utvecklat och tydligt sätt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar