måndag 4 maj 2015

Uppgift Nordiska språk


Ni ska redovisa ett arbete om ett av de nordiska språken. Här är lite förslag till vad er redovisning kan innehålla:


  • Geografi
  • Flaggan
  • Historia (tex hur länge landet har varit ett eget land)
  • Hur språket har utvecklats ur fornnordiskan
  • Fakta om de som talar språket (tex hur många som talar det)
  • Typiska ord uttryck
  • Hur språket låter/talspråket
  • Skriftspråket
  • Landets kultur
  • Vad är landet "känt" för.
  • Glöm inte att jämföra med svenskan!

För att få bra struktur kan ni göra tex en powerpoint eller en prezi. Tänk igenom ordentligt hur ni ska lägga upp er presentation. Försök göra den intressant och varierad. Kanske kan ni avsluta med en quiz i Kahoot!


Länksamling:



____________________________________




 MUNTLIG REDOVISNING:
Jag har en bit kvar
E
C
A
Struktur
Den ordning du redovisar ämnet, från inledning till avslutning.
I min redovisning "hoppade" jag mellan olika saker så det blev svårt att hänga med.
Jag hade en röd tråd och försökte hålla mig till den.
Jag hade en tydlig röd tråd, med ordentlig inledning, bestämd uppdelning i olika områden och tydlig avslutning.
Jag hade en tydlig röd tråd, med ordentlig inledning, bestämd uppdelning i olika områden och tydlig avslutning. Jag var så pass säker att jag kunde komma ut på sidospår från ämnet utan att förståelsen gick förlorad (berätta en historia, svara på frågor, spontana kommentarer)
Språk, ord och begrepp
Ett för tillfället/ämnet korrekt språk. Förklara svåra ord. Ta med viktiga begrepp som hör till ämnet.
Jag använde ibland alltför krångligt/enkelt språk. Jag använde inga eller få begrepp som hör till ämnet, glömde förklara dem eller förklarade felaktigt.
Jag använde i stort sett ett för tillfället/ämnet fungerande språk. Jag använde viktiga ord och begrepp som hör till ämnet och som jag ibland förklarade.
Jag använde ett för tillfället/ämnet fungerande språk. Jag använde viktiga ord och begrepp som hör till ämnet i rätt sammanhang. Jag förklarade även dem.
Jag använde ett för tillfället/ämnet ett mycket väl fungerande språk. Jag använde viktiga ord och begrepp som hör till ämnet, och att genom tydliga och konkreta exempel förklarade dem.
Sakkunskap/fakta
Beskriv helheten i ditt ämne + ge konkreta exempel och detaljer.
En del viktig fakta saknades om mitt ämne, eller en del fakta var felaktiga. Det är tveksamt om publiken lärde sig mycket.
Jag har gett en god helhetsbild om ämnet. Publiken fick en del nya kunskaper.
Jag har gett en god helhetsbild om ämnet och har med en eller flera detaljer och/eller exempel för en större förståelse. Publiken fick flera nya kunskaper.
Jag presenterade ämnet på ett personligt sätt med en tydlig helhetsbild och flera konkreta detaljer/exempel för en större förståelse. Publiken har fått flera nya kunskaper.
Ögonkontakt utantill eller innantillläsning
Jag läste innantill och glömde för det mesta bort att titta upp på publiken.
Jag kom ihåg att titta upp från pappret ibland.
Jag använde stödorden ibland och hade mycket ögonkontakt.
Jag använde sällan stödorden utan läste av publikens reaktioner och anpassade framförandet därefter.
Hjälpmedel
Powerpoint/photostory/ youtube...
Jag använde inte något hjälpmedel.
Jag använde mig av något hjälpmedel.
Jag använde mig av något hjälpmedel som gjorde presentationen tydligare och mer intressant.
Jag använde mig av flera hjälpmedel som gjorde presentationen tydligare och mer intressant.
Egna tankar/reflektion
Jag hade inte med några egna tankar eller reflektioner.
Jag försökte reflektera och ha egna tankar.
Jag reflekterade kring ämnet och hade några egna tankar.
Jag reflekterade kring ämnet, gav tydliga exempel på mina egna tankar och kunde dra generella slutsatser.
Röstläge
Jag talade tyst/otydligt.
Jag talade tydligt ibland.
Jag talade klart och tydligt.
Jag anpassade rösten efter innehållet i redovisningen och talade tydligt.


NORDISKA SPRÅK:


E
C
A
Uppgiften prövar följande del av kunskapskraven i
Lgr 11:
Analys- Nordiska språk





SVA
Språkbruk i Sverige och norden, skillnader och likheter mellan de olika språken den.


Eleven kan föra enkla och till en viss del underbyggda resonemang kring att jämföra svenskan och närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.   

Eleven kan föra enkla och till en viss del underbyggda resonemang kring några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan svenskan och andra språk.

Du resonerar kring nordiska språk och du gör jämförelser mellan likheter och skillnader på ett enkelt och tydligt sätt.

Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring att jämföra svenskan och närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.      

Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan svenskan och andra språk.

Du resonerar kring nordiska språk och du gör jämförelser mellan likheter och skillnader på ett väl utvecklat och tydligt sätt.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring att jämföra svenskan och närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.     

Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan svenskan och andra språk.

Du resonerar kring nordiska språk och du gör jämförelser mellan likheter och skillnader på ett mycket väl utvecklat och tydligt sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar