måndag 9 mars 2015

Recension


           Förr eller senare exploderar jag

Titel: Förr eller senare exploderar jag

Författare: John Green

Antal sidor: 352

Genre: ungdomsbok

 

Handling

Hazel är en 16-årig tjej som lever med cancer. En dag träffar hon den charmiga Augustus Waters på en stödgrupp för cancersjuka.  Dom blir snabbt kompisar men Hazel är rädd för att komma för nära någon då hon själv tycker att hon är som en granat som  snart kommer att explodera. Man väljer inte vem eller om man blir kär och det var precis vad som hände med Augustus och Hazel och tillsammans möter de alla utmaningar som kommer när man har cancer.

 

 

Hazel Grace

En 16 årig tjej som är väldigt ensam, hon har sin mamma, pappa och sin bästa kompis. Hon tänker väldigt mycket om livet och det gör så att hon blir väldigt deppig. Jag kan känna igen mig lite i Hazel när hon säger att hon inte vill komma för nära någon för att hon kommer att såra någon och det tror jag även många människor känner.

 

 

 

Augustus Waters

Augustus är en glad och charmerande kille som man snabbt börjar gilla. Augustus har en sak för metaforer och använder dom hela tiden. En metafor som han använder är att han har en cigarett i munnen men han tänder aldrig den och det han säger är ”man sätter den den dödanande saken mellan tänderna, men man ger inte den makten att döda.



Bokens budskap och tema

Bokens budskap skulle jag säga är att man ska leva sitt liv även om det inte alltid är så lätt och att ibland så ska man bara leva livet och inte tänka så mycket. Temat i boken är att det tar upp många viktiga ämnen i livet som rädslan att förlora någon och att våga leva livet.

 

Upplägg över boken

Jag tycker att upplägget på boken är väldigt bra. Den följer den dramatiska kurvan väldigt bra. Man blir snabbt fast vid den och vill bara läsa mer om hur deras tankar runt att vara cancersjuk men att fortfarande vilja leva ett normalt liv med kärlek.

 

Språk och stil

Språket och stilen på denna bok kan man beskriva som väldigt ”poetisk”. Det kan vara vissa meningar som kan vara svårare och förstå men i det stora hela så är den ganska lätt att läsa. Jag blev snabbt fast vid boken för att författaren skrev boken på ett sånt fint sätt. Författaren skrev boken på något speciellt sätt så att man verkligen kan känna hur karaktärerna känner sig.

 

Kommentar om Genren

Denna bok tycker jag är en typisk ungdomsbok med blandning av romantik och komedi.Den är skriven så att ungdomar ska kunna relatera och att vilja läsa mer.

 

Minnes värda stunder i boken

Något jag minns tydligt ur boken var när han sa ”Jag är på en bergochdalbana som bara går upp”. Det han menar med det är att det bara går bättre och bättre men jag tolkar det som att det går bra hela tiden men om det går dåligt så går det verkligen väldigt dåligt.

Ett annat bra citat är från Hazel som sa ” Jag är som en granat som kommer explodera när som helst”. Jag tolkar det som att hon kommer förstöra allt som är i hennes närhet precis som en granat. Som ett exempel är hon rädd att bli tillsammans med Augustus för att hon inte vill vara som hans ex  som gick bort i cancer.

 

Betyg
Denna boken var väldigt bra och jag skulle  kunna läsa om denna bok. Av mig så får den 5 av 5 stjärnor.


Alva Herremo

2 kommentarer:

  1. Man får en tydlig bild av boken och hur du har upplevt att läsa den. Bra!
    Jobba vidare med den språkliga biten. Försök variera ordval och meningsbyggnad/längd. Skriv inte isär sammansatta ord.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera